آنچه مردم در خصوص مراکز نگهداری شبانه روزی ایتام اهواز دوست دارند بدانند

* عمده بچه های بی سرپرست استان خوزستان در مراکز نگهداری شبانه روزی شهر اهواز نگهداری می شوند .

* در شهر اهواز تنها دو موسسه خیریه مردمی عهده دار مراکز شبانه روزی ایتام هستند که هر کدام دارای سه مرکز شبانه روزی می باشند .

 

مراکز نگهداری شبانه روزی موسسه خیریه گلشن آل طاها عبارتند از :

مرکز نگهداری شبانه روزی نوباوگان بی سرپرست 3-6 سال (بهشت 1)

مرکز نگهداری شبانه روزی دختران بی سرپرست 6-9 سال ( بهشت 4)

مرکز نگهداری شبانه روزی دختران بی سرپرست 6-12 سال (بهشت 2)

کلیه مراکز فوق الذکر توسط خیرین حمایت شده و تحت نظارت سازمان بهزیستی اهواز و استان خوزستان می باشند .

کلیه امور مربوط به نگهداری بچه ها اعم از امور مددکاری ، روانشناسی ، تربیتی ، تحصیلی ، پزشکی ، گردشگری و تامین امکانات زندگی بچه ها در مراکز شامل غذا و پوشاک و … به عهده موسسه می باشد .

موسسه با کمک و حمایت مردم و خیرین نسبت به تامین عمده نیازهای فوق الذکر در حد استاندارد تلاش می نماید .

جهت نگهداری بچه ها در مراکز از کادری مجرب متناسب با جنسیت و سن بچه ها در سه شیفت کاری بصورت شبانه روزی استفاده می گردد .

بچه های زیر سه سال در شیرخوارگاه و بصورت دولتی توسط سازمان بهزیستی نگهداری می شوند .

کلیه بچه ها از طریق دادگاه و بهزیستی بنا به سن و جنسیت تحویل مراکز فوق می گردند .

ترخیص و واگذاری بچه ها به خانواده خود یا فرزندخواندگی نیز از طریق دادگاه و بهزیستی صورت می پذیرد .

مراحل ورود تا ترخیص کودک از مراکز :

1) پذیرش

پذیرش مجموعه فعالیت‌های حرفه‌ای است که با هدف حمایت و صیانت از حقوق کودک و تعیین نحوه مراقبت، ارزیابی نیازها و چگونگی ارائه خدمات به کودک انجام می‌پذیرد.

کودکان به دلایل ذیل و با معرفی نامه مقام قضایی جهت برخورداری از خدمات (مراقبت و پرورش) در بخش شبه خانواده پذیرش می شوند:

1- فوت سرپرستان یا تنها سرپرست

2-زندانی بودن سرپرستان یا تنها سرپرست

3-مفقود الاثر شدن سرپرستان یا تنها سرپرست

4-مجهول الهویه بودن کودک

5- عدم صلاحیت سرپرستان با حکم مقام قضایی  و به دلیل وجود شرایط خاص آسیب پذیری برای کودک در خانواده از قبیل سوء رفتار  شدید (جسمانی، عاطفی- روحی، جنسی، بی توجهی و غفلت یا ترکیبی از همه موارد)

6-بیماری های واگیر صعب العلاج و بیماری های روانی در خانواده که به سلامت جسمی، روانی، رشد و تعالی همه جانبه کودک آسیب می رساند.

7-اعتیاد سرپرست یا سرپرستان درصورتی که سلامت جسمی، روانی، رشد و تعالی کودک را مورد مخاطره قرار دهد .

2) نحوه ورود کودک به سیستم مراقبت

1-پذیرش اولیه توسط ستاد پذیرش و هماهنگی یا اداره بهزیستی شهرستان مطابق قانون تأمین و زنان کودکان بی سرپرست (تحت سرپرستی سازمان) و ضوابط مندرج در این دستورالعمل به دو طریق ذیل صورت می‌گیرید :

2- کودکان با هماهنگی نیروی انتظامی یا از طریق گزارشات نهادها، مؤسسات و مردم؛ مورد شناسایی قرار می گیرند و پس از تحقیقات اولیه و طی مراحل قانونی از طریق مراجع ذیصلاح قضایی به سازمان بهزیستی معرفی می شوند.

3- درصورتی که کودک راساً به واحدهای بهزیستی جهت استفاده از خدمات معرفی شود پس از انجام مصاحبه اولیه ضروری است کودک به مرجع قضایی معرفی و مراحل قانونی پذیرش  طی گردد.

4- در موارد اضطراری به منظور حفظ سلامت کودکان واحدهای بهزیستی راساً کودکان کمتر از هفت سال را با رعایت ضوابط، پذیرش موقت می کنند و متعاقب آن مدارک و گزارش های لازم را به مراجع ذیصلاح قضایی ارسال و اعلام می کنند .

3) اقدامات لازم  پس از پذیرش کودک

الف) هدف اصلی کلیه اقدامات بعد از پذیرش؛ می بایست تلاش در جهت بازگشت کودک نزد والدین ( پدر، مادر و جد پدری ) باشد. بر همین مبنا ضروری است اقدامات ذیل صورت پذیرد:

1- اخد معرفی نامه مرجع قضایی و مدارک پزشکی قانونی

2- مصاحبه مددکار اجتماعی با فرد همراه کودک و کودک  به منظور  کسب اطلاعات لازم از موقعیت خانوادگی، بستگان، همراهان کودک و  تهیه گزارش های مددکاری اجتماعی.
3-تشکیل و تنظیم پرونده اولیه و تکمیل فرم های جمع آوری اطلاعات ( مدارک، گزارش، عکس و مشخصات و ارزیابی روانشناختی).

4-تلاش در زمینه بازگشت نزد والدین با استفاده از خدمات مددکاری اجتماعی  و ارائه کمک های مالی ( امداد ماهیانه و سایر کمک های جانبی یا موردی ) در راستای پیشگیری از جدائی کودک از خانواده.

ب)  در صورت عدم امکان بازگشت کودک نزد والدین یا فقدان والدین، انتقال کودک به خانواده جایگزین ( بستگان یا خانواده های داوطلب ) با تائید و تشخیص کمیته شبه خانواده استان و اخذ دستور مقام قضایی.

ج-  درصورت عدم موفقیت در موارد ( الف ) و ( ب )؛ انتقال کودک به خانه موقت و خانه نوزادان، نونهالان و نوباوگان یا خانه تربیتی یا خانه کودکان و نوجوانان با توجه به وضعیت کودک

4) پزشکی

الف) در هنگام ورود این کودکان به مرکز در محیطی ایزوله نگهداری شده و در اولین فرصت کلیه آزمایشات پزشکی جهت اطمینان از صحت و سلامتی آنان توسط اکیپ پزشکی مؤسسه انجام می شود و در صورت ابتلا به بیماری توسط پزشک متخصص مربوطه معاینه شده و دستورات پزشکی لازم صادر می شود و مراقبتهای ویژه توسط مربیان مرکز بروی آنان انجام گرفته و برای هر کودک بطور مستقل پرونده پزشکی تشکیل داده می شود . و تا مرتفع شدن کامل بیماری این مراقبت ها ادامه خواهد یافت .

ب) پزشکان همکار مرکز بصورت دوره ای کودکان را معاینه کرده و سلامت آنان را تایید می نمایند . معمولاً معاینات پزشکی دوره ای در کلینک و یا در محل مرکز انجام می پذیرد .

5 ) نحوه ترخیص

الف ) ترخیص بچه ها از مراکز مانند پذیرش آنها توسط دادگاه و سازمان بهزیستی صورت می پذیرد .

ب) این ترخیص ها به سه صورت می باشند :

1- توانمند سازی خانواده کودک بدسرپرست و برگشت کودک به خانواده خویش ( ترخیص زیستی )

2- واگذاری کودک به خانواده جایگزین ( فرزندخواندگی )

3- بالا رفتن سن کودک و انتقال به مراکز مربوطه

کلیه ضوابط و نحوه واگذاری بچه ها براساس قانون و توسط سازمان بهزیستی صورت پذیرفته و مراکز نیز تابع همین قوانین هستند.

* آنچه در مراکز نگهداری بسیار حائز اهمیت است ، حفظ حرمت و حریم بچه هایی است که در مراکز نگهداری ( شبه خانواده ) زندگی نموده و می بایست طبق اصول روانشناسی و کارشناسی از آنها نگهداری بعمل آید .